vrijdag 20 augustus 2010

ADHD bij kinderen

ADHD bij kinderen


ADHD betekent eigenlijk: Attention Deficit Hyperactivity Disorder, een ontwikkelingsstoornis met aandachts- en concentratieproblemen. In Nederland noemen we dit ook wel een aandachtstekort stoornis met hyperactiviteit of Alle Dagen Heel Druk. Kinderen met ADHD zijn vaak druk en impulsief. Bij sommige kinderen is er wel sprake van een aandachtstekort, maar zonder hyperactiviteit. Dan spreken we van ADD; Attention Deficit Disorder.

ADHD kun je onderverdelen in 3 onderdelen:
Aandachtstekort, hyperactief, impulsief.


Het aandachtstekort kan zich uiten in bijvoorbeeld:

- - Snel afgeleid zijn: moeite om de aandacht bij taken of spel te houden

- - Moeite hebben met details

- - Moeilijk kunnen luisteren

- - Aanwijzingen niet goed opvolgen

- - Taken niet afmaken

- - Alles tegelijk doen

- - Veel fouten maken

- - Vergeetachtig zijn bij dagelijkse bezigheden

- - Vaak dingen kwijt zijn



Het hyperactieve kan zich uiten in bijvoorbeeld:

- - Niet stil kunnen zitten, altijd met ‘iets’ bezig

- - Onrustig bewegen met handen en voeten

- - Een constant gevoel van innerlijke rusteloosheid

- - Niet kunnen ontspannen

- - Aan één stuk door praten


Het impulsieve kan zich uiten in bijvoorbeeld:
- - Antwoorden geven voordat de vragen afgemaakt zijn

- - Verstoren van bezigheden van anderen

- - Moeite hebben met op de beurt wachten

- - Altijd in voor spanning en sensatie

- - Snel ruzie krijgen



Deze problemen ontstaan door regulatiestoornissen in de werking van de hersenen. De concentratiezwakte wordt veroorzaakt door twee verschillende aspecten bij de regulatie van aandacht, namelijk:

• selectie van prikkels (opletten wat belangrijkis)

• inhibitie (het onderdrukken van niet belangrijke prikkels).



De problemen rond ADHD

Kinderen met ADHD kunnen mogelijk te maken krijgen met bijkomende problemen zoals leerstoornissen door een probleem met de informatieverwerking, emotionele en/of relationele problemen en door een sterke drang tot experimenteren kans op problematisch gedrag.

Kinderen met ADHD hebben ook dikwijls sociale problemen. Dat is het gevolg van hun ADHD. Door hun onhandige, rusteloze en impulsieve gedrag kunnen ze irritatie oproepen bij mensen in hun omgeving. Het zijn voor andere kinderen ook niet altijd geliefde speelmakkers. En toch zijn kinderen met ADHD wél gericht op hun medemensen. Ze zijn meestal ook vol goede moed en zien achteraf maar al te goed wat er mis ging, al willen zij dat soms liever niet onder ogen zien. Kinderen met aandachtstekort problemen hebben extra veel moeite om zelfvertrouwen te ontwikkelen. Ze zijn vaak heel onzeker. Dingen die andere kinderen makkelijk afgaan, kosten een kind met ADHD heel veel energie: ze moeten zich concentreren, zich niet laten afleiden, snel doorwerken, meteen onthouden wat de juf zegt, niet wiebelen op hun stoel, netjes werken. Als het al lukt kunnen ze zo'n inspanning niet lang volhouden.

Oorzaak van ADHD

De oorzaak van ADHD is (nog) niet helemaal duidelijk. Recent onderzoek wijst erop dat er bij ADHD sprake is van een neurobiologische stoornis in de hersenen, op het niveau van de zenuwverbindingen (neurotransmissie).

ADHD komt in sommige families vaker voor dan in andere families. Langzamerhand wordt duidelijk dat de erfelijke factor ook een gecompliceerde rol kan spelen. Het kan betekenen dat een van de ouders ook ADHD heeft en dat er meerdere kinderen met ADHD zijn. De problemen worden vaak nog vergroot doordat in gezinnen met ADHD ook vaker andere stoornissen voorkomen, zoals leerstoornissen en autistische stoornissen. Ook psychologische en sociale omgevingsfactoren die te maken hebben met onder meer opvoeding en onderwijs spelen een rol.



De leuke kanten van ADHD

Zeker is wel dat kinderen met ADHD hele leuke en goede kanten hebben. Ze kunnen spontaan en energiek zijn, lief en aandoenlijk, creatief en doortastend. Ze lopen snel warm voor idealen. Onrecht kan hen woedend maken, en als dappere strijders willen ze erop af gaan, geen rekening houdend met welke beperking dan ook. De uitdaging moet zijn om de kinderen te helpen deze leuke en lieve kanten verder te ontwikkelen. Er zijn talloze voorbeelden van creatieve, energieke geslaagde volwassenen met ADHD.


En nu?
Natuurlijk moet de nadruk altijd blijven liggen op de positieve kanten van het kind, hun zelfvertrouwen moet juist groeien. Dus naast structuur en duidelijke grenzen moet er ook heel veel geduld en vertrouwen zijn. Omdat de reacties van andere mensen wel eens negatief kunnen zijn op kinderen met ADHD is het heel belangrijk dat zij zelf snappen wat ADHD nu eigenlijk precies is. Dit kunt u op veel manieren doen. Aan de hand van een gesprek, eventueel met een deskundige, kunt u uw kind uitleggen wat ADHD is. Zorg wel voor de juiste antwoorden! Bent u hier niet helemaal zeker over, dan kunt u ook samen een boekje lezen. Speciaal geschreven voor het kind. Helder en duidelijk, voor u en uw kind! Bekijk onze collectie kinderboeken met het thema ADHD op http://www.hetkinderpunt.nl/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten