donderdag 12 mei 2011

Moederlijm; blog door Baukje Nicolai

Moederlijm

Wij moeders hebben een speciaal soort lijm. Zeker moeders in een samengesteld gezin, maar ook moeders met een speciaal of bijzonder kind.
Regelmatig valt er iets te lijmen en dan bedoel ik niet al die bekers en glazen die een mens in zijn leven op de grond laat kletteren. Het gaat om kleine ‘breukjes’ die er zijn of die in de loop der tijd ontstaan, het kinderleed.

Een moeder probeert te lijmen. Meestal lukt dat ook. Misschien komt dat door de speciale band die moeders hebben met hun kroost. Soms lukt het even minder -met name in de puberteit- om vervolgens weer in werkzaamheid toe te nemen.

Het kan echter ook zo zijn dat lijmen haast onmogelijk lijkt. Ik ondervind dat bij mijn zoon van 15 jaar. Hij heeft een bepaalde vorm van autisme, waardoor hij de wereld om zich heen regelmatig niet zo goed begrijpt. Hij leeft op feiten. Context neemt hij moeilijk en soms zelfs helemaal niet waar. Hij loopt wat houterig. De meeste mensen merken niets vreemds aan hem. Dat maakt het misschien extra moeilijk. Ondertussen merk ik vrijwel dagelijks dat mijn moederlijm bij hem niet zo goed werkt, omdat wij elkaar niet zo goed begrijpen.

Niets is zo gecompliceerd voor een autist als een samengesteld gezin. Niets geeft een autist zoveel stress als een moeder die houdt van verrassingen. Ik weet bijvoorbeeld nooit van te voren wat ik ’s avonds ga koken, terwijl het beter voor hem zou zijn als ik dat ’s morgens al zou weten.

Om ook voor hem een goede moeder te worden, zou ik eigenlijk een speciale moederlijm moeten gaan ontwikkelen, zodat ik ook zijn breukjes kan lijmen. Het is namelijk niet zo dat hij mij op den duur beter gaat begrijpen. Dat er een soort van wakker worden zal plaatsvinden als hij 18 jaar wordt.

Een autisme- deskundige vertelde mij dat ik eigenlijk ‘de auti- bril’ moet leren opzetten om zoonlief te begrijpen. Als ik ‘zijn wereld’ beter begrijp, ontdek ik vanzelf welke extra ingrediĆ«nten ik nodig heb om mijn moederlijm ook voor hem werkzaam te laten worden.

Natuurlijk is er een veelheid aan informatie op het internet over dit onderwerp en zijn er interessante boeken te lezen en cursussen te volgen. Het is echter belangrijker om goed te luisteren naar zoonlief en hem steeds weer op feiten uit te leggen waarom iets is zoals het is. Maar zeker ook om hem keer op keer te vertellen hoeveel ik van hem houd!

Ga voor interessante boekjes naar http://www.hetkinderpunt.nl/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten