donderdag 5 mei 2011

Diagnose Autisme….en dan?

Diagnose Autisme….en dan?

Tja, daar zit je dan ….in de wachtkamer van de psycholoog. Na verschillende testen en velen vragen, volgt er een uitslag. Heeft je man of kind nu wel of geen autisme? Je voelt opwinding en angst tegelijk. Wat als…en wat dan…? Dan worden jullie naar binnengeroepen. Nog geen uur later staan jullie weer buiten met de diagnose Autisme. Versuft en verward gaan jullie naar huis. Te vroeg voor opluchting, te laat om het te ontkennen. De ontdekkingsreis is begonnen. Met ‘achtbaangevoelens’ in je buik neem je plaats op de ‘achtbaanstoel’.  “Fasten your seatbelts’…..

In de zoektocht na de diagnose vertellen veel ouders of partners van dat ze in een ‘zwart gat’ zijn gevallen. Je weet eindelijk wat het is, maar wat nu? Je wilt je kind of partner zo graag bijstaan, maar hoe en waarmee etc.?
Ik ben Sandra Hopman, autismecoach en begeleid/coach rondom autisme in de thuissituatie. Meestal krijg ik dan een SOS telefoontje. Verdrietig, vermoeid en wanhopig wordt het verhaal uiteengezet.

Ik heet het gezin welkom in het ‘land van autisme’. Welkom? Ja, welkom, want als ik samen met de gezinnen aan het werk ga, ontdekken ze een nieuwe en bijzondere taal en denkwereld.
Door mijn kennis en ervaring rondom autisme te koppelen aan de expertise binnen het gezin   (de ouders/partner zijn de experts van hun gezin), worden er naar passende handvatten en oplossingen gezocht.

Uit eigen ervaring (mijn man heeft autisme) weet ik waar de gezinnen op de ‘werkvloer’ tegenaan (kunnen) lopen, vandaar dat ik coach en begeleid in de thuissituatie.

Samen wordt er een nieuwe handleiding geschreven en gewerkt aan o.a.:

-          Zelfvertrouwen vergroten
-          Zelfstandig functioneren bevorderen
-          Vriendschappen opbouwen en onderhouden
-          Leren communiceren
-          Correcte omgang met conflicten
-          Zelfacceptatie stimuleren
-          Duidelijkheid en structuur in het gezin aanbieden

Dit zijn slechts enkele voorbeelden, want ieder mens is uniek en geen autismespectrumstoornis uit zich op dezelfde wijze, daarom is begeleiding maatwerk.

Mijn begeleiding bestaat uit het ondersteunen van de ouders/partner. Zij zijn vaak de spil van het gezin. Door gezamenlijk een ‘nieuwe’ handleiding te schrijven, ontstaat er weer hoop en moed om zelfstandig verder te kunnen. De ‘achtbaangevoelens’ maken plaats voor rust en vertrouwen. De diagnose wordt geaccepteerd en is geïntegreerd in het gezin.

Deze ontdekking zou ik jou ook van harte gunnen. Mocht je geïnspireerd zijn door mijn column of heeft je vragen over wat ik doe, kijk dan op www.buddycoaching.nl of mail naar info@buddycoaching.nl Bellen mag natuurlijk ook, ik sta je graag te woord: 06-27462657

Ik hoor graag van je!

Hartelijke groet,
Sandra Hopman

Geen opmerkingen:

Een reactie posten