zondag 1 mei 2011

Interview met Annelou van Noort. Schrijfster van het boek: 'Tel je geld'

Mijn naam is Annelou van Noort. Ik ben zelfstandig onderneemster en schrijfster van het boek Tel je geld. Ik ben getrouwd met Jan Paul, dochter van Marius en Mieke, zus van Marieke en Joost. Ik ben hockeytrainster, ik ben vrijwilligster op school en ik ben collectant voor de Alzheimer stichting. Maar ik ben vooral trotse mama. Ik ben mama van Maartje (8 jaar), Maud (6 jaar) en Teun (3 jaar) en dat vind ik een fantastisch voorrecht. Ik vind het leuk om samen met de kinderen iets te ondernemen, maar ook om met een afstandje van ze te genieten. En, heel eerlijk gezegd, ik vind opvoeden hartstikke moeilijk.



De kinderen doorlopen in iedere leeftijd zoveel nieuwe fases waar je ze als ouders graag in wilt ondersteunen. Iedere stap heeft weer zijn eigen aandachtspunten, die je graag iedere keer weer op de juiste manier onder de aandacht wilt brengen. Ik wil er liever nog niet stil bij staan dat ze zo snel groot worden en steeds vaker zelfstandig beslissingen gaan nemen. Al helemaal niet als je via de media wordt geconfronteerd met verhalen over alcohol, drugs en loverboys.  Het zijn verhalen die je liever niet persoonlijk meemaakt.


Een jaar geleden vonden wij het tijd om Maartje zakgeld te gaan geven. Niet zozeer omdat ze hier om vroeg maar omdat wij in onze omgeving merkten dat steeds meer kinderen zakgeld kregen. Maar hoeveel moesten we geven en waren hier nog voorwaarden aan verbonden? Tijdens mijn zoektocht werd het duidelijk dat er veel informatie is over zakgeld voor ouders, waarin ook veel wordt gewaarschuwd over de ‘gevaren’  van geld. Maar informatie voor basisschooljeugd zelf en op een praktische manier verpakt kwam ik nergens tegen. En zo ontstond het idee voor Tel je geld. Puur uit enthousiasme.


Tijdens het schrijven werd het enthousiasme alleen maar groter. Er zijn zoveel leuke weetjes over geld die kinderen vaak helemaal niet (meer) weten. Maar ook voor mezelf een eye opener. Want tijdens het schrijven van de pagina boodschappenlijstje (raad hoe duur artikelen zijn) bedacht ik me opeens dat ik zelf ook geen flauw idee had hoe duur een pak melk nu eigenlijk is.
Het hele proces van het eerste idee tot dat het boek daadwerkelijk naar de drukkerij ging heeft voor een goed gevoel gezorgd. Ik heb er zelf als persoon veel van geleerd. Ik heb met verschillende enthousiaste mensen mogen samenwerken. En het werd me vooral duidelijk dat financieel opvoeden echt niet moeilijk heeft te zijn, zolang we onze kinderen hier zelf een rol in (durven) laten spelen. 


Tel je geld is een boek dat geschreven is voor de kinderen (leeftijd 7 t/m 12 jaar). Het is een doe boek in combinatie met leuke geldweetjes. Doelstelling van het boek is dat kinderen de waarde van geld leren en beter kunnen omgaan met geld. Dat ze zich bewust worden dat iedere aankoop een keuze is. Een keuze die ze zelf maken. Dus een boek dat ieder kind dat zakgeld krijgt eigenlijk zou moeten hebben. En door alle informatie die is opgenomen is het boek ook voor scholen en bibliotheken een goede aanvulling.
 




Op dit moment ben ik vooral druk met het geven van gastlessen op basisscholen. Ontzettend leuk om te doen en van iedere les leer ik weer. Maar het opvallendste is toch wel iedere keer weer, dat kinderen geld ontzettend spannend vinden. Ze vinden het een leuk onderwerp waar ze graag iets over leren. En dat is de boodschap die ik ze graag wil meegeven:
Je kunt leuke dingen doen met je geld. Maar dan moet je wel je geld tellen en er goed voor zorgen. En dat is helemaal niet zo moeilijk!



Tel je geld, € 12,95 is te koop bij Het Kinderpunt. Direct naar het boek? klik hier

Geen opmerkingen:

Een reactie posten