dinsdag 25 januari 2011

Interview met Annika Schepers. Schrijfster van Egeltje Prik en Draakje leert het wel

Wie zit er achter de leuke kinderboekjes: 'Draakje leert het wel' en 'Egeltje Prik'?

Ik ben Annika Schepers, 31 jaar en woon samen met Dimitri. Wij hebben twee geweldige kids, een jongen, Senne van 3,5 jaar en een meisje, Lynthe van 2 jaar.

Wat heeft jou aangezet tot het schrijven van kinderboekjes voor de allerkleinsten?

Schrijven doe ik al zolang ik het kan. Ik vind het heerlijk om verhalen te fantaseren en ze op papier te zetten op de manier dat het me wat doet. Ik schreef af en toe in opdracht van vrienden en bekenden, voor een speciale gelegenheid, een bruiloft, een begrafenis. Dat is bijzonder om te doen, vooral wanneer je merkt dat mensen geraakt worden door mijn woorden, dat ik blijkbaar hun gevoel pakkend op papier krijg.
Toen Lynthe zo erg ziek werd, stortte de wereld in. We gingen naar het kinderziekenhuis in Utrecht en daar gingen de onderzoeken door. Geen idee wat er was, maar ziek was ze. Haar lichaam was ontstoken van binnen en iedere aanraking deed pijn te doen. In die periode besloot ik samen met Dimitri het verhaaltje over `Draakje` dat ik vlak na Sennes geboorte had geschreven, te gaan uitgeven.


De leuke verhaaltjes worden door fleurige illustraties omlijst. Wie heeft dat gedaan?

Ik ben gewoon gaan Googelen, en vond Inekes site en portfolio en was erg gecharmeerd. Ik heb haar mijn verhaaltjes gemaild en er was een klik. De eerste schetsen van Draakje waren zoals ik het voor me zag, zo´n draakje moest het worden. Ineke tekent wat ik voor me zie. Ik vind haar stijl vrolijk en lief en ook heel helder.
Ik heb ervoor gekozen deze boekjes en mijn volgende boekje, in hard karton te maken, zodat ook kleinere kinderen het boekje zelf kunnen pakken en doorbladeren, zonder dat er gescheurd kan worden.


Toch hebben jouw boekjes nog iets extra's, wat precies?

Ik probeer altijd een lesje te verstoppen in mijn verhalen, een klein levenslesje in `Draakje` dat je lol moet maken en dat je dan je doel wel bereikt, of in Egeltje, je bent misschien anders, maar je wordt geaccepteerd. Soms is het gewoon een lesje over een eigenschap van een dier, maar vaak toch met de achterliggende gedachte, iedereen is anders, maar dat maakt niet uit, samenzijn is gewoon leuker!

Extra bijzonder:

Omdat ik door de ervaring met Lynthe gekomen ben tot deze stap, besloot ik om 10% van de opbrengst van de boekjes te doneren aan de Stichting Kaisz, een stichting voor kinderen met reumatische aandoeningen, auto-immuun en auto-inflammatoire ziekten.



De boekjes van Annika Schepers kosten 9,95 en zijn te koop bij Het Kinderpunt http://www.hetkinderpunt.nl/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten