maandag 1 november 2010

Ik en mijn ADHD

Bent u ook nieuwsgierig hoe een tiener met ADHD terugkijkt op zijn jeugd? Het boek: Ik en mijn ADHD geeft een kijkje in de beleving van Blake, een tienerjongen die ons meeneemt door zijn jeugd, geleverde strijd en het onbegrip van de omgeving. Een absolute aanrader voor iedereen die werkt met kinderen met ADHD, kinderen met ADHD heeft, maar op de eerste plaats een herkenbaar verhaal voor alle jongeren met ADHD!

Ik en mijn ADHD

Wat ik leerde van fikkie stoken aan tafel Blake is van jongs af aan hyperactief, impulsief en snel afgeleid. Toen Blake vijf jaar was en probeerde zijn jongere zusje uit haar kinderstoel te duwen, vermoedde zijn moeder voor het eerst dat Blake ADHD had. ‘Ik weet hoe het voelt als je moeder echt kwaad wordt omdat jij leuk in de tuin met een katapult kiezels aan het schieten bent en er per ongeluk een dwars door de glazen schuifdeur gaat. Of dat je vader je onbeleefd noemt, alleen maar omdat je wat terugzei om je te verdedigen. Of dat je zus je een domkop noemt omdat je het grapje niet snapt waar iedereen zo om moet lachen. Of dat de juf jou moet hebben omdat jij het wel gedaan zult hebben, ook al was jij het niet. Of dat je tics hebt en klasgenootjes steeds naar je staren. Of dat je vriendje niet opbelt om samen te gaan fietsen, terwijl hij het had beloofd. En raad eens: je bent niet de enige. Jij bent niet raar, alleen heb je ADHD. En allemaal lopen we tegen hetzelfde op. Eerst moeten we begrijpen waarom we anders zijn, en dan moeten we ons realiseren wat we eraan kunnen doen, en hoe we de talenten die we dankzij ADHD hebben in ons voordeel kunnen gebruiken! Je hoeft je niet te verontschuldigen voor ADHD, je moet leren het te gebruiken.' Uit: Ik en mijn ADHD In Ik en mijn ADHD vertelt Blake als zeventienjarige jongen wat hem vanaf de peuterspeelzaal tot in zijn tienerjaren allemaal overkwam en wat dit met zijn ADHD te maken heeft. Hij vertelt wat voor hem het verschil is tussen wel en geen medicijnen gebruiken. Hij probeert tegen pestkoppen in te gaan en onredelijke leerkrachten van zijn gelijk te overtuigen, worstelt met concentratieproblemen op school, wordt verkeerd begrepen, ontloopt meisjes en raakt zijn beste vriend kwijt. Na elk persoonlijk verhaal worden de oorzaak en het gevolg helder besproken en geeft Blake praktische tips en oplossingen die voor hem waardevol bleken. In dit geestige en verhelderende boek steekt Blake jonge mensen met ADHD een hart onder de riem, en schetst hij een indringend portret van zijn leven met ADHD.

Voor meer boeken over ADHD voor kinderen en volwassenen, of over andere thema's kunt u vinden op onze site: http://www.hetkinderpunt.nl/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten