woensdag 22 december 2010

Hoogsensitiviteit bij kinderen.

Hoogsensitieve kinderen of hooggevoelige kinderen, ervaren de prikkels van buitenaf nog sterker dan kinderen die niet hoogsensitief of hooggevoelig zijn. Met name de zintuigen hebben een intensere werking. Geluiden, geuren en waarneming zijn sterk vertegenwoordigt. Harde geluiden, sterke geuren, kriebelende of strakke kleding vinden zij vaak onaangenaam. Dit maakt dat het kind snel overprikkeld raakt, de voortdurende stroom van zintuigelijke prikkels zorgt ervoor dat de verwerking ervan problemen geeft. Het gedrag wat een overprikkeld kind laat zien is heel divers; van angstig tot druk van huilerig tot lichamelijke klachten.

Ongeveer 20% van de kinderen is hoogsensitief. Dit percentage berust op een schatting, want het herkennen en erkennen van deze extra gevoelige kinderen blijkt vaak lastig. Gelukkig wordt deze aangeboren gevoeligheid steeds bekender. Vaak worden deze kinderen ook 'open' kinderen genoemd en 'intuitief' of 'nieuwetijdskinderen'.  

Heeft u een hoogsensitief kind of werkt u met kinderen die extra gevoelig zijn? Dan is het boekje van Kabouter Langmuts een absolute aanrader! In dit boekje wordt helder en passend in de belevingswereld van een kind uitgelegd wat de hoogsensitieve kabouter ervaart. De kinderen zullen zich erin herkennen, wat een mooie opening geeft tot een gesprek, inzicht, erkenning en uiteindelijk acceptatie. Achterin het boekje staat een korte uitleg voor ouders en/of begeleiders over hooggevoeligheid.


Kinderboek over hoogsensitiviteit

Direct naar het boek? Klik hier: http://www.hetkinderpunt.nl/product/454/1/Langmuts_is_een_held
Kabouter Langmuts is een held,kost 12,95 en is te koop bij Het Kinderpunt ( http://www.hetkinderpunt.nl/ ) Geschikt voor kinderen vanaf 4 jaar.
  • Enkele kenmerken om een hoogsensitief kind te kunnen herkennen zijn:
  • snel schrikken, snel van slag 
  • last hebben van kleren die kriebelen, naden in sokken, strakzittende kleding of kledinglabels.
  • niet enthousiast reageren op plotselinge situaties
  • woordenschat is groter dan voor de leeftijd gebruikelijk is.
  • elk geurtje ruiken
  • zijn zeer intuïtief
  • moeilijk in slaap te krijgen na een opwindende dag
  • moeite hebben met grote veranderingen  
  • zijn empatisch 
  • houden van rustige spelletjes
  • diepzinnige vragen stellen
  • zeer gevoelig zijn voor pijn
  • kunnen slecht tegen een lawaai
  • oog hebben voor detail  
  • de dingen intensief beleven

3 opmerkingen:

  1. Goed dat je het zo op een rijtje hebt gezet. Ook al weet je het als ouder van een hypersensitief kind wel, het is toch fijn om het weer even onder elkaar te zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. hier herken ik mijn 2 kleinkinderen in.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. mijn zoon van bijna 6 herken ik absoluut hierin. al bijna 6 jaar denk ik en voel ik: er is iets met jou.... het leek soms op add, adhd, maar ik was bang om te snel etiketten te plakken waar ik niet 100% zeker van was.
    sinds kort herken ik mijn zoon als hsk en het helpt erg bij de benadering, hoewel ik intuitief ook al jaren eigenlijk een hsk aanpak hanteerde. veel rust, regelmaat, veel tijd nemen en aandacht geven.
    met de emotionele uitbarstingen en keihard gillen bij pijn heb ik soms moeite, maar nu ik inzicht heb in zijn beleving gaat dat al veel gemakkelijker en irriteer ik me niet meer.

    BeantwoordenVerwijderen