donderdag 21 oktober 2010

10 dingen die je zou moeten weten over kinderen met autisme

Er komt gelukkig steeds meer kennis en informatie beschikbaar over autisme spectrumstoornissen bij kinderen. Maar het blijft moeilijk om je echt een voorstelling te maken van hun belevingswereld en de problemen waarmee ze in onze samenleving dagelijks worden geconfronteerd. In 10 dingen die je zou moeten weten over kinderen met autisme wordt op betrokken wijze en met de nodige humor verteld hoe het leven van kinderen met autisme eruitziet en hoe je hun omgeving aanzienlijk kunt vergemakkelijken én verrijken. Ellen Notbohm, moeder van een kind met autisme, vertelt in tien hoofdstukken de essentiële dingen die een kind met autisme zelf meestal niet goed kan vertellen of uitleggen, maar waardoor de mensen om het kind heen beter in staat zullen zijn hen te helpen en te steunen in een wereld die voor hen vaak heel ingewikkeld is. Ellen zegt hier zelf over: "Sommige van jullie lezen dit als nieuwkomers in de wereld van het autisme. Jullie kan ik verzekeren dat autisme niet verschrikkelijk is. Dat je het niet begrijpt, geen mensen om je heen hebt die het begrijpen, dat je niet de hulp krijgt die je voor je kind nodig hebt, dát kan verschrikkelijk zijn. Je staat aan het begin van je reis, en ik zal niet ontkennen dat het een lange reis is. En je gaat nooit op reis zonder goede voorbereiding. Daar is dit boek voor: om je te wijzen op enkele verkeersborden die je onderweg vermoedelijk tegen zult komen zodat ze, als je ze langs de weg ziet staan, iets bekends hebben en er minder vreemd en dreigend uitzien. Andere lezers zijn vermoedelijk wel bekend met de problemen van autisme. En ik wil wedden dat jullie ook al enkele littekens hebben opgelopen. Dit boek kan namens jou en je kind spreken als er nog zo veel mensen zijn die jouw boodschap moeten horen: leerkrachten, ouders, familieleden, babysitters, trainers, buschauffeurs, ouders van vriendjes en vriendinnetjes, vrienden van familieleden, ambtenaren, buren. Leen het uit en kijk eens hoe het balletje gaat rollen." De 10 dingen:
1. Ik ben op de allereerste plaats een kind. Ik heb autisme, maar ik ben niet op de eerste plaats ‘autistisch'. 2. De verwerking van waarnemingen van mijn zintuigen is in de war.
3. Maak onderscheid tussen niet willen en niet kunnen.
4. Ik denk concreet.
5. Ik heb maar een beperkte woordenschat.
6. Ik ben sterk visueel georiënteerd.
7. Richt je op wat ik wel kan.
8. Help me met mensen omgaan.
9. Probeer de reden van mijn woede-aanvallen te achterhalen.
10. Hou onvoorwaardelijk van me



Dit bijzondere boek is te koop bij Het Kinderpunt. Wilt u onze gehele collectie (kinder)boeken over autisme eens bekijken? klik dan door naar http://www.hetkinderpunt.nl/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten